Hjælp (Tryk her for at lukke)
Artikler - Læs: (www.burn-it.dk/index.php?type=post&id=1068)
Softmod af 6800 | |
IndledningNår vi står og skal købe nyt hardware eller lige har købt nyt, vil vi jo selvfølgelig gerne have det til at yde så godt som det nu er muligt, gerne uden at vi skal ud og invistere i noget nyt køling. Der er derfor nogen smarte mennesker som har fundet ud af at det er muligt at åbne de låste pipelines og vertex shaders i Nvidias nye 6800LE og 6800 kort. Da disse kort er gået hen og er blevet meget populære, på grund af den lave pris og den gode ydelse er der mange der står og vil vide, hvordan man udfører dette mod på grafikkortet. Da jeg har fulgt meget med i diverse diskutioner om disse mods, har jeg hjulpet en del mennesker her fra siden og andre sider med at lave dette mod på deres kort. Istedet for at jeg skulle sidde og skrive det samme gang efter gang, hver gang der var en der havde fået et sådan kort, har jeg valgt at lave denne guide om hvordan man nemt åbner de låste pipelines og Vertex Shaders på et Nvidia 6800LE og 6800 (også kaldt 6800Non Ultra - NU). Dette mod kræver ingen fysike indgreb på kortet, man vil derfor ikke miste garantien ved at lave dette mod. Der er dog en større risiko for at kortet kan brænde af under kraftig overclock, da de pipelines og vertex shaders man låser op, er blevet låst af producenten, enten fordi de ikke har kunne køre med alle pipes åbne eller af andre årsager. Der har flere steder været talt om at der er blevet brugt 6800GT og Ultra chips på LE og Non Ultra kort, fordi der var overskud af disse chips fordi det ikke havde været muligt at få fat på de nye GDDR3 ram som bliver brugt på 6800GT, Ultra og Ultra Extreme kort. Derfor kan man være heldig at få fat på et LE eller NU kort, som har en chip som nemt kan køre med 16pipes og 6vertex shader og overclockes til GT eller Ultra hastighed. Der er godtnok det problem at LE og NU kort kun kører med 1.3Vagp, hvor GT og Ultra kører med 1.4Vagp. Det er dog også muligt at få sit LE eller NU kort til at køre med 1.4Vagp, ved at bruge et program, som går ind og ændre i biosen på grafikkortet. Dette mod vil jeg dog ikke kigge nærmere på i denne artikel, men jeg vil senere komme med en lille guide til hvordan man gør det. Det er ikke alle kort der er lige gode til dette mod, nogen kan overhovedet ikke moddes, men for det meste kan man få låst den sidste Vertex shader op. På LE kort kan man ofte kun opnå at få låst 4 pipelines op, så kortet kommer op på 12 pipelines lige som Non Ultra kort kører med normalt. Ud fra de resultater jeg har set rundt omkring på diverse fora på nettet, ser det ud til at chancen for at få et LE kort op og køre stabilt med 16 pipes og 6 vertex shaders ligger på omkring 20-30%. For dem som ikke har kunne få 16pipes og 6 vertex shaders, ser det ud til at 60-70% kan komme op på Non Ultra hastighed, altså 12 pipelines og 5 vertex shaders, ofte også 6 vertex shaders. Når man ser på hvordan det ser ud med chancen for at få moddet et Non Ultra kort op til 16 pipelines og 6 vertex shaders, så er det ca. 50-60% af kortene der fint kan kører med alle pipelines og vertex shaders og stadig kunne clockes over standart clockhastighed. Inden jeg går igang med moddet, skal jeg huske at sige at jeg ikke kan holdes ansvarlig for skader på grafikkort eller andet hardware, forårsaget af dette mod. Det er folks eget ansvar at lave dette mod. Det skal dog siges at dette mod kun vil være aktiveret når man er inde i windows, hvis grafikkortet ikke kan klare moddet, vil man højest sansynlig kunne geninstallere windows og kortet kører som da man købte det. Man skal derfor også være opmærksom på, at dette mod skal laves hver gang man installere Windows.Fremgangsmåde:Det eneste man skal bruge for at lave dette mod er det lille smart program RivaTuner. Man skal huske at bruge den nyeste version af programmet, da de gamle versioner ikke kan lave dette mod. Mange kender det nok allerede og bruger det måske til at overclocke deres grafikkort og tweake driveren. Programmet er gratis og kan hentes HER (1.29MB)
Når man har hentet filen "RivaTuner20RC152" kører man den bare og installere programmet et sted på harddisken. Derefter starter man det, hvilket tager rimelig lang tid første gang. Når programmet er startet op vil det se nogenlunde sådan her ud: Som man kan se her har jeg et Nvidia GeForce 6800 og at det er et 256bit NV40 med 128MB DDR. Det der står inde i parentesen kan vi bruge til at se hvor mange pipelines og vertex shaders kortet har. 12x1,5vp betyder at der er 12 pipelines og 5 vertex shaders. På LE kort står der 8x1,4vp, altså 8pipelines og 4vertex shaders. Som man kan se er der kommet en menu frem. Det er den første knap fra venstre der er Low Level System Tweaks. Klik på den og du skulle gerne få følgende menu frem: Når vi har åbnet Low Level System Tweaks er vi under fanebladet Overclocking. Vi skal ind under fanebladet Nvstrap driver for at lave moddet, det er dog en fordel at trykke på More og sætte Clock frequency generation accuracy til High eller Maximum. Efter at have testet hvor højt jeg har kunne clocke mit grafikkort med denne sat til High og Custom, har jeg fundet ud af at det giver nogen flere mhz, både på ram og core, hvis den er sat til High, jeg har ikke fået mere ud af at sætte den til Maximum, derfor har jeg den altid stående til High. Når du går ind under fanebladet NVStrap driver, vil det se således ud: For at kunne ændre på pipelines og vertex shaders skal man første klikke på Install. Derefter vil menuen ændre sig så den ser således ud: Nu vil du kunne ændre på en flere ting, det er dog kun under menuen Active pixel/vertex units configuration vi skal instille noget. For at gøre det skal man klikke på dropdown menuen hvor der står determined by VGA BIOS. Denne dropdown menu skal man ændre til custom, desuden skal man sætte et flueben i feltet ud for Allow enabling hardware masked units. Når man har gjort dette skal det se ud som på billedet ovenover. For at komme ind og aktivere de låste pipelines og vertex shaders skal man klikke på knappen Costumize, hvorefter dette vindue vil komme frem. Det kan dog se lidt forskelligt ud, det kommer an på om det er 6800 eller 6800LE og også hvilken producent det er. Her er hvordan det ser ud på mit Leadtek A400TDH (6800). Her kan man se at der ikke er et flueben ud for Bit1 og Bit11. Som man kan se er Bit1 pixel unit1 og Bit11 er Vertex unit3. Længere ud kan man se at der står Yes i rækken for HW masked, altså låste pipes/vertex shaders. Det eneste vi skal gøre nu er at sætte et flueben ud for Bit1 og Bit11. Det svinger fra kort til kort, hvilke Bit fields det er man skal sætte et flueben i. Det vil dog være en god ide at aktivere en ad gangen, hvis man ikke ved om kortet kan klare at køre med 16pipelines og 6vertex shaders, eller 12 pipelines og 5 Vertex shader hvis man har et LE kort. Hvis man aktivere en ting ad gangen, vil det være en god ide at køre et benchmark program eller spil og presse grafikkortet til dets yderste, så man er sikker på at kortet ikke laver fejl i grafikken. Nu er det bare at klikke ok og ok i Low level system tweaks, derefter vil RivaTuner bede dig om at genstarte computeren, hvilket du trukker ja til. Efter computeren har genstartet starter du RivaTuner op igen og checker at der står 16x1,6vp for NU kort og 12x1,5vp hvis det er et LE kort. Nu kan du gå igang med at teste dit moddede kort, som gerne skulle yde en del bedre end det gjorde før moddet. Hvis det viser sig at de pipelines man har aktiveret på ens LE kort, ikke virker ved den clock hastighed man har sat kortet til, skal man prøve at clocke kortet ned (ikke under standart clock) og prøve at teste det igen. Hvis det ikke hjælper, kan man deaktivere de pipelines igen og prøve at aktivere de andre 4 låste pipelines der er på kortet. Det samme gør sig gældene for vertex shaders, der kan den ene også vise sig at være defekt, men det er ikke til at sige hvilken af dem det er, så man må prøve sig frem. Test:Jeg vil også lige komme med nogen testresultater fra mit mod af mit Leadtek A400TDH, så i kan se hvor meget det hjælper at lave dette mod. Jeg har dog ikke haft mulighed for at teste med andre grafikkort til sammenligning, men testen skulle give et rimelig billed af hvor meget det giver, at moddet et 6800 fra 12 pipelines og 5 vertex shaders til 16 pipelines og 6 vertex shaders. Test setup:Abit AV8 Instillinger og overclocking på grafikkort:Jeg har valgt at teste med disse clock hastigheder, da man vil kunne se hvor meget man får ud af dette mod, ved standart clock og ved max overclock. Det er dog ikke helt max overclock, da jeg efter mit kort er blevet kørt til kan clocke det endnu højere, når det kører uden mod. De benchmark programmer jeg har valgt at bruge til at teste mit grafikkort med, er valgt ud fra at programmerne ikke skal afhænge specielt meget at CPU og ram clock men derimod næsten udelukkene overclock på grafikkortet. Jeg har derfor valgt at bruge følgende programmer: 3Dmark03 Pro – Game test 1, 2, 3 og 4 3Dmark05 Pro - Game test 1, 2 og 3 Resultater:Istedet for at jeg sidder og skriver en masse om resultaterne, har jeg valgt at sætte resultaterne fra 3Dmark03 og 05, med de forskellige clock hastigheder, ind i et diagram, så er det nemt at se hvor stor en forskel der er fra clock til clock og fra moddet til ikke moddet. Der er naturligvis brugt samme driver og instillinger i driveren til alle test. Desuden har jeg lagt alle resultaterne op på Futuremarks Online Result Browser, så i kan sammenligne jeres 3Dmark score med mine. Jeg har desuden lagt alle resultaterne ind i en MultiCompare, så i kan se resultaterne, test for test, sat op imod hinnanden. Ud fra det kan man se at moddet hjælper mere i nogen af test end i andre. 3Dmark03:12.149 points i 3Dmark03 for et GeForce 6800, det må siges at være godt når alt i systemet er luftkølet. Som i kan se giver moddet omkring 1000points ekstra ved standart clock, for at få den samme forøgelse uden moddet, skal jeg clocke kortet til omkring 380mhz / 850mhz. 3Dmark05:
|
Virker det her også på pci-e kort og kan man gøre det når di køre sli ? |
|
Du skal være logget ind for at kunne skrive i forummet! |